Welkom

Welkom op mijn blog!

Dag allemaal, hallo, bonjour, goedendag!

Ik ben Katalin en ik studeer voor kleuteronderwijzeres in Vives in Tielt. Deze blog is gemaakt in verband met het vak taalvaardigheden.
Op deze blog zal ik regelmatig wat posten in verband met mijn opleiding.

Hopelijk hebben jullie er evenveel zin in als ik, ...

donderdag 2 januari 2014

Enquête taalattitude bij kinderen

Enige tijd geleden heb ik, in kader van een onderzoek, enquêtes afgenomen bij 3 kinderen. Het onderwerp van dit onderzoek is taalattitude bij kinderen. Aan verschillende scholen is gevraagd om hun studenten erop uit te sturen om deze enquêtes af te nemen. Dus heb ik dat ook gedaan.

We hadden elk 3 kinderen nodig. Het geslacht werd ook voor jou bepaald omdat er een evenwicht moest zijn tussen de jongens en de meisjes. Ik had een jongen uit de derde kleuterklas, een meisje uit het 2de of 3de leerjaar en een jongen uit het 5de of 6de leerjaar nodig. Liefst zo dicht mogelijk in jou omgeving. Na enig zoeken heb ik kinderen gevonden die bereid waren om 5 vragen voor mij op te lossen.

De enquête ging als volgt: eerst toonde ik het kind de foto hieronder.

Ten tweede liet ik het kind 3 fragmenten horen, met telkens een ander taalregister. In ieder fragment werd hetzelfde verteld. Er werd verteld wat je kon zien op de foto. Dit was bij ieder fragment de zelfde man om de simpele reden dat de kinderen geen voorkeur zouden krijgen voor 1 bepaalde persoon door bv. de warmte in de stem, .... kortom de klankkleur. Enkele citaten:

fragment 1 (AN)
"Volgens mij is die foto in het putje van de winter gemaakt. Nadat het had gesneeuwd, is het begonnen te vriezen want op de takken van de bomen ligt er een laagje ijs."

fragment 2 (tussentaal)
"Volgns mij is diene foto int putje van de winter gemaakt. Achter dat gesneeuwd  ad ist begonnen te vriezn want der ligt een laagske ijs op de takkng."

fragment 3 (dialect)
"Ik peize dat da portret int putje van de winter getrokken is. Achter dat gesneewd oad eet begunnen vriezn want der ligt een loagske is op de takkng van de boomm."


Als derde stelde ik 5 vragen aan het kind.
1. Wie van de 3 is er een meester?
2. Wie van de 3 woont in een groot huis?
3. Wie van de 3 heeft zwarte schoenen aan?
4. Wie van de 3 helpt graag andere mensen?
5. Wie van de 3 heeft veel vrienden?

Bij de 2 kinderen van in de lagere school moest ik deze alle 5 stellen maar aan het kind vanuit de kleuterklas moest ik maar de eerste 3 vragen stellen.

Sommige kinderen vroegen of ik het nog eens wou laten horen, dat deed ik dan ook. Anderen reageerden "Dat kan ik nu toch niet weten?" maar toen zei ik dat ze gewoon moesten gokken wie ze zich voor hun zagen als ik de vraag stelde. Sommigen twijfelden ook heel hard, dan zei ik dat ze geen fouten konden maken want alle antwoorden waren correct.

Alle kinderen hadden telkens andere antwoorden. Ik had zelf de vragen opgelost voor mezelf en soms klopten de antwoorden van de kinderen totaal niet met mijn antwoorden. Ik heb gepolst bij klasgenoten hoe het bij hen zat en het was ook het zelfde. De kinderen antwoordden anders dan dat wij zouden geantwoord hebben. Ik en mijn klasgenoten hadden ongeveer dezelfde antwoorden. Ik dacht dat onze attitude tegenover taal waarschijnlijk anders was dan die van de kinderen door het generatieverschil en ook gewoon door de mentaliteit van de maatschappij. Tegenwoordig merk ik zelf dat iedereen meer tussentaal en zelf dialect sprrekt dan vroeger.

Als ik de resultaten van dit onderzoek in handen krijg, post ik ze zeker nog op mijn blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten