Welkom

Welkom op mijn blog!

Dag allemaal, hallo, bonjour, goedendag!

Ik ben Katalin en ik studeer voor kleuteronderwijzeres in Vives in Tielt. Deze blog is gemaakt in verband met het vak taalvaardigheden.
Op deze blog zal ik regelmatig wat posten in verband met mijn opleiding.

Hopelijk hebben jullie er evenveel zin in als ik, ...

donderdag 2 januari 2014

Doe-dagen

Op 2, 3 en 4 december had ik doe-dagen. Ik had in de maanden ervoor al verschillende observatiedagen gehad. Maar op die dagen was het mijn beurt. Ik mocht de klas dan overnemen. Het BC was de Sint. Er was veel voorbereiding aan maar uiteindelijk mocht ik mijn ding doen in de klas.

Maandag 2 december:

Het was eerst turnen voor de kleuters. Ik had dat nog nooit geobserveerd. Ik vond het wel leerrijk, het was leuk om de kinderen zo te zien turnen-spelen. Daarna was er onthaal. De kinderen mochten zoals echte Zwarte Pieten pakjes in de schoorsteen gooien.
Na de speeltijd las ik mijn verhaal voor: "Plotter en het cadeau voor de Sint". Dat is goed verlopen. Alle kinderen waren stil en keken heel aandachtig naar de tekeningen. Terwijl ik het verhaal voorlas, was ik expressiever dan normaal. Het ging heel vlot om expressief te zijn bij de kleuters. Dat vond ik zeker en vast een goede prestatie. Tussendoor mochten de kinderen bewegen zoals echte zwarte pieten. Ze konden kleine en grote pakjes inpakken, over daken lopen en bijna hun evenwicht verliezen, ... De kinderen vonden het heel leuk om te doen.
Na de middag had ik ook een onthaal waar de kinderen hun cadeautje -dat ze die morgen in de schoorsteen mochten gooien- uit de schouw mochten halen. Daarna was het tijd voor het eerste muzisch moment. Ze vonden het super om nieuw liedje aan te leren. Het liedje had als titel 'Zwarte Pieten moeten alle dagen gymmen'. We zongen het liedje met prenten en we hebben het liedje uitgebeeld.


Na de muziekactiviteit was het tijd voor de uitleg van de beeldactiviteit. De kleuters mochten in de beeldactiviteit een luchtballon maken voor de Sint omdat zijn auto stuk was. En hij had zijn auto nodig om naar ons schooltje te komen dus moest er een alternatief voertuig gevonden worden. Ze mochten deze ballon versieren door erop te stempelen (de ballon was 2D). De kleuters mochten ook een Zwarte Pietje of Sinterklaasje kleuren om aan de ballon te hangen. Ze vonden het wel leuk om te doen maar ik gebruikte 2 manieren om te stempelen en dat was een beetje te veel. Dan heb ik voor 1 gekozen en die was eigenlijk iets te gemakkelijk voor een 2de kleuter. 
Na de laatste speeltijd kwam de zorgcoördinatie. Toen vertelde ze iets over de advent en hoe dat in elkaar zat en wat we gingen doen de volgende weken. 
Daarna was het tijd om terug naar huis te keren en mij voor te bereiden op de volgende dag.

Dinsdag 3 december:

Vandaag kwam de Sint naar ons klasje!!!! Eerst was er een toespraak van de sint naar de kinderen toe. 


Toen we terug in de klas waren, heb ik nog een onthaal gegeven. De kinderen waren erg onrustig, ze waren zo enthousiast omdat de Sint kwam dat ze eigenlijk niet veel interesse hadden voor iets anders. Daarna kwam hij op bezoek in de klasjes. Het duurde even tot hij bij ons was, dus heb ik een stukje van mijn muzisch moment gedaan met de kinderen. Hierin mochten ze met de instrumenten werken. Ik had goed afgesproken wanneer ze mochten spelen en wanneer niet. En ik dacht dat ze verder zouden spelen wanneer ze eigenlijk niet mochten maar wonder boven wonder was het direct muisstil op het moment dat ze moesten stoppen met spelen. Ik was er even niet zo goed van, ik was aangenaam verrast! De kinderen zongen ook al goed mee met het lied. Maar ik kon niet heel mijn momentje geven want de Sint kwam er juist aan ....
Eenmaal hij in ons klasje was, was het muisstil. Sommige kinderen waren bang om een handje te geven maar anderen totaal niet. Ik heb samen met de kinderen ons liedje gezongen voor de Sint. We kregen ook een cadeautje van de sint. We hebben een poppenstoel en 2 hoofdtelefoons gekregen. 











In de namiddag was er een toneelstuk met de Sint. De pieten wilden niet meer werken omdat het speelgoed te zwaar, te veel en te groot wordt. Er werden telkens oplossingen gevonden op de problemen van de Zwarte Pieten. Op het einde wilden de Zwarte Pieten weer meedoen met de Sint. Daarna mocht iedere klas een liedje zingen. Ik heb samen met Juf Laura (een medestudente die in het ander 2de kleuter stond) ons lied gezongen van de Zwarte Pieten. De kinderen van beide klassen stonden daar heel verlegen. We probeerden ze mee te laten zingen maar het lukte niet zo denderend. 















Woensdag 4 december:

Zoals iedere dag nam ik het onthaal over. Het was een korte dag vandaag maar er was veel te doen. Voor mij was er het godsdienstmoment na het onthaal. Ik vertelde de kinderen over de brief die ik gekregen had van de Sint en over mijn schoentje. Ik vertelde het verhaal dat bij mijn schoentje lag en de kinderen kregen dan iets kleins van de Sint maar door mij. Het waren chocoladecentjes want dit had te maken met het verhaal. 
Na de speeltijd was het voor mij de laatste keer dat ik een muzisch moment mocht geven. Ik verheugde me hier al op. Het was het zelfde zoals de vorige keer omdat ik het de vorige keer niet had kunnen afwerken. Ik heb gekozen om mijn 2de moment te hernemen omdat er met de instrumenten gewerkt werd en in het derde kwam dit niet aan bod. De kinderen vonden het de vorige keer super om met de instrumenten te werken dus ik wou dat zeker nog eens hernemen. Net zoals de vorige keer wisten ze goed wat ze met de instrumenten moesten en mochten doen. Het was een heel leuk moment.
Als laatste moest ik mijn beeldactiviteit nog afwerken. Het was spijtig dat niet elk kind zijn knutselwerk gemaakt had. We hadden te weinig tijd om ze allemaal te maken. Ik had gehoopt dat iedereen een werkje zou gemaakt hebben maar dat is dus niet gelukt.

Al bij al heb ik een zeer leuke, interessante, verrijkende, leerrijke stage gehad.Voor herhaling vatbaar !!!!

(Alle foto's zijn van de schoolblog gehaald. Namelijk: http://gvbpittemkleuters.blogspot.be/2013/12/sinterklaas-op-school.html)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten